Anar a veure l’hort, si en teniu.
  • Si disposeu d’hort a l’escola, aneu a veure’l. Els nens es poden fixar en diferents aspectes. Si a l’escola no hi ha hort, podeu treballar amb imatges. Podeu fer-los aquestes preguntes:

    On és l’hort? Hi ha terra? Com és? Hi ha coses plantades? Quines? Com són? Sabeu com es planten les hortalisses? D’on traiem les llavors?

  • Podeu proposar als alumnes que busquin animals, com formigues, marietes, escarabats petits, papallones...

Plantar les llavors o el planter que hàgiu comprat.

(Si no teniu hort a l’escola, podeu plantar les llavors i el planter en diferents testos o jardineres o construir-ne un. Vegeu l’apartat “Altres idees”.)

  • És aconsellable que comenceu l’activitat en el segon o tercer trimestre, per tenir temps de veure els resultats. Si no s’han sembrat les llavors a temps, planteu directament el planter. També es pot plantar en testos (que els nens i les nenes es poden endur a casa a l’estiu, si el grup continua el curs següent).

  • Digueu als alumnes que observin com són les llavors, el planter, etc. Guieu l’elaboració d’hipòtesis sobre quines plantes són i què creixerà. Plantegeu preguntes, per exemple, sobre el que pot passar quan es trasplantin a la terra. Insistiu que es fixin com són: mida, color, etc.

  • Observeu entre tots les parts que té una planta petita (arrels, fulles)...

  • Mostreu les eines que es poden fer servir a l’hort: pala per fer els forats grossos, aixades per airejar la terra o remoure-la, etc.

  • Planteu segons la llavor o el planter. Podeu organitzar l’activitat de diferents maneres. És interessant plantar diferents tipus de llavors o planters (mongetes, alls...) i aprofitar per explicar-ne les característiques.

  • Feu fotografies de tot el procés.

Documentar la proposta i fer un dossier de l’hort amb l’aplicació DocuImagina.
  • Podeu projectar amb la PDI les fotografies que heu fet per reviure l’experiència amb els nens i les nenes. Entre tots, podeu fer la tria d’imatges. Teniu disponible l’aplicació DocuImagina. Podeu allargar aquesta activitat per comprovar l’estat inicial de les plantes, l’evolució i la collita final.

  • Transcriviu alguns diàlegs interessants entre els alumnes.

Treballar els hàbits d’higiene.
  • Recordeu als nens que quan acabin de plantar i cada vegada que tornin de l’hort s’han de rentar les mans: han d’ensabonar-se-les, esbandir-se-les i eixugar-se-les. Recordeu-los-ho sempre ja que els hàbits s’adquireixen per repetició.

Què treballem?

Descoberta de l’entorn

Les feines de l’hort. Seguiment del procés de sembra i creixement de les plantes de l’hort. Fer hipòtesis.

Descoberta d’un mateix i dels altres

Observació dels hàbits d’higiene: rentar-se les mans. Participació responsable en la cura de l’hort.

Comunicació i llenguatges. Llenguatge verbal

Formulació d’hipòtesis.

Què ens proposem?
  • Descobrir les feines de l’hort.
  • Observar diverses llavors i les diferents parts de les plantes.
  • Formular hipòtesis sobre el treball a l’hort i el creixement de les plantes.
  • Seguir el procés de sembra i creixement d’hortalisses fins a la collita.
  • Participar de manera responsable en la cura de l’hort.
  • Adquirir hàbits d’higiene.
Descoberta de l’entorn. Matemàtiques

Fer servir les llenties o les mongetes per treballar el traç.
Proposeu als alumnes que juguin amb els llegums de forma lliure abans de plantar-los. Després del joc lliure, proposeu-los que facin determinades formes o files, més o menys llargues, etc.

Parlar de les característiques dels aliments (textures, sabors, colors) relacionades amb els sentits.

Comunicació i llenguatges. Llenguatge verbal

Aprofitar el treball de l’hort per explicar contes com La mongetera màgica o La princesa i el pèsol.

Retolar el que es planta. Podeu demanar als alumnes de P4 o P5 que us ajudin a retolar.
Podeu fer servir les targetes del diccionari visual del Fotoparaules com a model.

Descoberta de l'entorn

Construir un hort amb un palet reciclat.
És molt senzill de construir i, com que no és gaire gros, el podeu posar en un raconet del pati, per exemple. No cal ni que desmunteu el palet; només cal que en protegiu la base amb fibra de coco o tela permeable perquè la terra no caigui i afegir-hi terra.

Àudio

00:00