Page 29 - Itineraris
P. 29

                                       Els llibres experiencials contenen la informació conceptual bàsica per resoldre les activitats, de manera que són autònoms. Passos de la seqüència. Les activitats interactives sistemàtiques de llengua catalana són de gramàtica, lèxic o bé d’ortografia i estan ludificades. Els itineraris de llengua solen incloure breus rúbriques que permeten l’autoavaluació.                 Activitat d’aplicac 11 Explica amb les teves paraules com és l’espai imaginari on viu la donzelleta 12 Escriu amb les teves paraules una frase que signifiqui el contrari de Les fulles es mouen.       HO EXPLIQUEM A LA NOSTRA MANERA...     del mar i destaca quins són els elements imaginaris.                             VALOREM LA FEINA 13 Valora el que has après en aquest itinerari: He entès el començament del conte i el vocabulari. He analitzat els elements reals i els imaginaris d’un conte. He descrit un espai imaginari. PER ACABAR, PENSA-HI... Quines activitats t’han resultat més fàcils de fer? Has fet les activitats individuals sense ajuda? Quines preguntes t’han quedat sense resposta? POC FORÇA MOLT                    26 VALORA L’ITINERARI  IT5L.indd 26    ió.        18/3/20 18:31     El color indica la dimensió.  Al final de l’itinerari i el metaaprenentatge, els nens i nenes poden “puntuar” la proposta amb les estrelles. Conèixer les diferents opinions ajuda els docents a reorientar la tasca educativa. TANCAMENT En l’última plana de l’itinerari és on els nens i les nenes fan l’aplicació o transferència del que han après, poden avaluar-se o coavaluar-se. L’itinerari es tanca amb el metaaprenentatge, la reflexió sobre com aprenen.    A més, permeten activar diferents habilitats dels nens i les nenes perquè tenen formes diverses: activitats de resposta múltiple, de cert/fals, d’escriptura, orals, de relacionar, amb taules, etc.  29 24 IT5L.indd 24 18/3/20 18:31 5 Quines paraules del text descriuen l’ambient del fons del mar? 6 Quin d’aquests dos espais és fantàstic? Expliqueu què us ho fa pensar: 7 Els contes clàssics acostumen a barrejar elements reals amb altres d’imaginaris. Indica de quin tipus són els d’aquestes afirmacions: 8 Què en saps, de Hans Christian Andersen? Investiga i elabora la seva biografia. ANALITZEM LA NARRACIÓ I EN CONEIXEM L’AUTOR Però és, el fons del mar, tal com el coneixem? Per què? Quins contes recordes que tinguin lloc en un indret imaginari? Al mar hi ha peixos i petxines. Al mar hi viuen sirenes. Hi ha persones que viuen a les profunditats del mar. L’espai d’una narració pot ser real (localitzable en un mapa), imaginari (inventat, però amb les característiques d’un lloc real) o fantàstic (inexistent, fruit de la imaginació). REAL IMAGINARI IT5L.indd 25 18/3/20 18:31 9 Quan expliquem una història, fem servir sinònims i antònims. Fixa’t en les paraules destacades i indica què són: 10 Indica quina de les tres paraules és sinònima de la paraula destacada de cada una de les frases: REFLEXIONEM SOBRE LA LLENGUA SINÒNIMS I ANTÒNIMS No podrien pas arribar des del jaç de la mar fins a la superfície de l’aigua. PONEN TOQUEN Era una dona assenyada. ESBOJARRADA ENSENYADA ENTENIMENTADA Altrament, era digna de lloança. ELOGI Tots els peixos, grossos i petits, llisquen entre les branques. SINÒNIMS ANTÒNIMS El sostre és fet de petxines que s’obren i es tanquen amb l’ondulació de l’aigua. Les fulles es mouen, com si fossin vivents. BELLUGUEN PREGON I FONDO VOLEN DIR EL MATEIX, SÓN SINÒNIMS. I QUINS SERIEN ELS CONTRARIS? Una paraula és sinònima d’una altra quan en una frase totes dues tenen el mateix significat o un de semblant i es poden intercanviar. Una paraula és antònima d’una altra quan significa el contrari. / SINÒNIMS I ANTÒNIMS LLENGUA / Lèxic / Sinònims i antònims TARDANÇA RETRET Itinerari 3 25 


































































































   27   28   29   30   31