Page 28 - Itineraris
P. 28

                                          Com són els itineraris de llengua catalana? Dins de l’itinerari hi ha una seqüència didàctica que segueix unes fases.    La colla de cada curs és real. Nens i nenes de diferents escoles de Catalunya ens presenten el seu dia a dia. Empatia assegurada! Situació i icial. Pregunta o repte. La Lola ha vist la pel·lícula de dibuixos animats La sireneta. Li ha encantat, i ara vol llegir el conte tal com el va escriure el seu autor: Hans Christian Andersen. De quantes maneres es pot explicar un conte? Què és real i què és imaginari en un conte? EN AQUEST ITINERARI APRENDRÀS... a llegir un fragment d’un conte molt conegut explicat d’una manera diferent. a analitzar els elements reals i els elements imaginaris del conte. a descriure l’espai imaginari d’un conte. Objectius de l’itinerari per dimensions. S’alterna el treball individual amb el treball per parelles, la cooperació en grup petit i també les activitats col·lectives.            n Individual  Per parelles  En grup                                              IT5L.indd 21 231 18/3/20 18:31 Tots junts         SITUACIÓ INICIAL La situació inicial és clau en cada itinerari perquè és la que serveix per despertar l’interès i motivar els alumnes. A més, genera una pregunta o un repte que hauran de resoldre durant la setmana. D’aquesta manera, els períodes són breus i són ajustables al ritme dels nens i les nenes. Els llibres de llengua catalana contenen àudios, dictats, enllaços, imatges, textos addicionals. APRENENTATGE I CONSOLIDACIÓ A partir del repte, es proposen una sèrie d’activitats per acompanyar l’alumne en el seu procés d’aprenentatge. Les activitats són molt variades per mantenir l’interès –manipulatives, orals, escrites, de síntesi, de reflexió, digitals, amb imatges, d’avaluació...– i estan enllaçades seguint una seqüència didàctica lògica.  28 22 IT5L.indd 22 18/3/20 18:31 DONCS AIXÍ COMENÇA EL CONTE DE LA DONZELLETA DE LA MAR QUE EN LLOC DE CAMES DUIA UNA CUA DE PEIX! LA DONZELLETA DE LA MAR Hans Christian Andersen (versió de Josep Carner) Enllà enllà de la mar, l’aigua és tan blava com el blauet més blau, i tan clara com el cristall més clar; però és molt pregona, massa pregona perquè un cable la sondegi, i, si molts campanars fossin amuntegats l’un damunt de l’altre, no podrien pas arribar des del jaç de la mar fins a la superfície de l’aigua. És allà baix de tot que viu la gent de la mar. Ara no us imaginéssiu pas que a la fondària no hi ha sinó l’arena blanca tota nua. Oh!, no; arbres i plantes dels més meravellosos hi creixen, amb unes tiges i unes fulles tan vincladisses que, al més lleu moviment de l’aigua, es mouen, com si fossin vivents. Tots els peixos, grossos i petits, llisquen entre les branques, igual que aquí dalt llisquen els ocells a través de l’aire. El palau del rei de la mar rau a l’indret més pregon. Ses parets són de corall, i les llargues finestres punxegudes, de l’ambre més clar; però el sostre és fet de petxines que s’obren i es tanquen amb l’ondulació de l’aigua. Això és un bell efecte, perquè hi ha perles resplendents a l’interior de cada closca, cadascuna de les quals seria l’orgull de la corona d’una reina. El rei de la mar feia molts anys que havia perdut la seva muller, però sa vella mare es captenia de les filles. Era una dona assenyada, encara que tan orgullosa de sa noble naixença que portava dotze ostres a la cua, mentre que les altres grans dames només podien dur­ne sis. Altrament, era digna de tota lloança, sobretot perquè estimava tant les princesetes de la mar, les seves netes. Eren sis belles noies, però la més jove era la més bonica de totes: la seva pell era tan blanca i delicada com una fulla de rosa, sos ulls tan blaus com el més pregon del mar; però, així com les altres, no tenia peus, i en lloc de cames duia una cua de peix. IT5L.indd 23 18/3/20 18:31 COMPRENEM LA NARRACIÓ 1 Amb quin altre nom és conegut el personatge de la donzelleta de la mar? En coneixeu la història? Expliqueu-la. 2 Què en saps, de la donzelleta de la mar? Corregeix els errors d’aquestes afirmacions: Viu al fons del mar, al castell del rei de la mar. Viu amb la seva mare, el seu pare i les seves germanes. És meitat dona meitat peix i no té braços, sinó aletes de peix. 3 La donzelleta de la mar viu amb la seva família. Quin parentiu hi ha entre aquests membres de la família? El pare és el L’àvia és la de l’àvia. del pare. Les germanes són L’àvia era la de l’àvia. de la mare. sogra netes fill nora mare 4 Com són, les fulles vincladisses? Itinerari 3 23 


































































































   26   27   28   29   30