Page 22 - Itineraris
P. 22

 Avaluació Avaluar per competències i dimensions ha canviat la visió de l’avaluació, però també la manera de treballar a les aules. O l’està canviant. En el projecte Itineraris, posem al teu abast diferents eines per poder fer aquesta avaluació competencial, i, sobretot, hi hem incorporat el programa d’avaluació Avalua, senzillament! una aplicació exclusiva, intuïtiva i fàcil de fer servir que et facilitarà –i molt– la tasca de registre i el tractament de les dades de l’avaluació. EINES PER AVALUAR En el menú del banc d’idees i recursos de cada itinerari teniu accés a totes aquestes eines. • Activitats d’avaluació, autoavaluació i coavaluació. • Activitats d’entrenament per a les proves de competències bàsiques. A banda de proves model competencials orientatives a mig trimestre, en els llibres experiencials els alumnes tenen la proposta “Entrena’t” per familiaritzar-se amb les proves oficials. • Rúbriques de cada dimensió amb indicadors i el grau d’adquisició de les competències bàsiques. • Metaaprenentatge; és a dir, propostes d’activitats per mostrar la consciència que tenen els alumnes de com estan aprenent, per reflexionar sobre què i com aprenen.                                    22    L’avalua és un programa en línia integrat en el projecte itineraris que us ajuda a avaluar objectivament l’adquisició de les competències per dimensions. Integra unes rúbriques per a cada àrea creades per l’editorial Text amb el suport d’especialistes i docents. Amb els criteris d’avaluació o indicadors i els graus d’adquisició de cada criteri. Té un alt grau de personalització i adaptació a cada realitat i situació. El registre, la navegació i l’ús són molt intuïtius i senzills i faciliten la gestió de l’avaluació. Avalua et permet: Crear els grups (flexibles, de classe, curs, etc.) . Crear les avaluacions (per àrees i associades a un grup). Personalitzar les rúbriques model o treballar amb les de l’editorial.                                     ió I8 a a. REVISAR EL CONTINGUT (idees, correcció lingüística) Revisa de manera autònoma i sistemàtica els aspectes de contingut dels textos que escriu i els millora. Té cura dels continguts dels seus escrits i els revisa quan se li demana per millorar els textos. Li costa revisar el contingut dels textos que escriu per tal de millorar-los. No té cura dels continguts dels textos que escriu ni els revisa en acabar. pressió escrita Criteris d’avaluació/indicadors Assoliment Excel·lent (AE) Assoliment Notable (AN) Assoliment Satisfactori (AS) No Assolit (NA) I1 PLANIFICAR Planifica els textos abans d’escriure’ls. Segueix les orientacions per planificar els textos abans d’escriure’ls. Necessita pautes concretes per preparar els textos abans d’escriure’ls. No planifica els textos abans d’escriure (escriu a raig, sense preparació prèvia). I2 TRIAR EL TIPUS DE TEXT Decideix de manera autònoma quin tipus de text ha d’escriure segons la situació comunicativa: objectiu, destinataris, context, etc. Decideix amb ajut del docent el tipus de text que ha d’escriure segons la situació comunicativa (objectiu, destinataris, context, etc.). Li cal ajuda per adonar-se del tipus de text que ha d’escriure segons la situació comunicativa (objectiu, destinataris, context, etc.). Malgrat les indicacions, no sap decidir quin tipus de text s’ajusta a la situació comunicativa. I3 GENERAR IDEES Genera idees originals, noves; en busca autònomament si no se li acudeixen. És capaç de generar idees a partir d’indicacions o pautes donades pel mestre o la mestra. Genera idees si se li proposa de fer-ho, tot i que són senzilles i poc originals. Li costa generar idees o només les copia dels models; és poc original. I4 ESCRIURE TEXTOS DE TIPOLOGIA DIVERSA És capaç d’escriure textos de tipologia diversa adequats a diferents situacions comunicatives. Necessita indicacions del mestre o la mestra per escriure textos de tipologia diversa adequats a diferents situacions comunicatives. Se li ha de pautar molt la feina perquè escrigui textos de tipologia diversa i li costa adequar-los a cada situació comunicativa. Té dificultats per produir textos de diferents tipologies o no els adequa a la situació comunicativa. I5 FIXAR-SE EN L’ESTRUCTURA DEL TIPUS DE TEXT El text té una estructura sòlida i clara, té un ordre lògic i respon a la tipologia textual. El text té l’estructura de la tipologia textual proposada, tot i que li manca ordre. El text té les parts de la tipologia textual, però no té una estructura clara. El text no respon a l’estructura de la tipologia textual treballada. I6 FIXAR-SE EN EL LÈXIC I L’ORTOGRAFIA D’ACORD AMB LA TIPOLOGIA TEXTUAL Usa un lèxic adequat, precís i variat. No comet cap o pràcticament cap errada ortogràfica. Usa un lèxic adequat i precís, però poc variat. Comet pocs errors ortogràfics. Usa un lèxic molt bàsic i/o repetitiu, o descontextualitzat. Comet errors ortogràfics bàsics. Usa un lèxic pobre, general i poc adequat a la situació. Fa moltes errades ortogràfiques. I7 REVISAR FORMALMENT EL TEXT (lletra, titol, marges, composició...) Revisa de manera autònoma i sistemàtica els aspectes formals dels textos que escriu i els millora. Té cura dels aspectes formals i els revisa si se li demana per millorar els seus escrits. Li costa revisar els aspectes formals dels textos que escriu per tal de millorar- los. No té cura dels aspectes formals dels textos que escriu ni els revisa en acabar. I9 MILLORAR EL TEXT Incorpora les esmenes en els seus textos després de revisar-los i els millora. Necessita l’ajut del docent per incorporar les esmenes als seus textos per millorar-los. Millora poc els seus textos després de revisar-los. No millora els textos propis després de revisar-los. llengua catalana     COMPETÈNCIA 10 COMPETÈNCIA 9 COMPETÈNCIA 8                  6 COMPETÈNCIA 5 COMPETÈNCIA 4 Dimensió Comprensió lectora Competència Criteris d’avaluació/indicadors Assoliment Excel·lent (AE) Assoliment Notable (AN) Assoliment Satisfactori (AS) No Assoli Llegir amb fluïdesa per comprendre textos de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars en diferents formats i suports. I1 IDENTIFICAR EL TIPUS DE TEXT Identifica autònomament el tipus de text: si un text és de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació, curricular, etc. Identifica el tipus de text amb l’ajuda de pautes generals (textos de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació, curriculars...). Identifica si un text és de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació, curricular, etc. si se li donen pautes concretes. Li costa distingir els dif de textos; si un text és quotidiana, dels mitjans curricular, etc. Aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació, interpretar i valorar el contingut d’acord amb la tipologia i la complexitat del text i el propòsit de la lectura. I5 DOMINAR LA COMPRENSIÓ LITERAL Respon autònomament i correctament les qüestions sobre el sentit del text a partir de la informació que dona el text mateix. Respon correctament amb ajut d’un company o del docent les qüestions sobre el sentit del text a partir de la informació que dona el text mateix. Comet alguns errors de comprensió tot i l’ajut del docent o d’un company. Comet força errors en les res sobre el sentit literal del text t suport del docent o d’un comp companya. Utilitzar l’estructura i el format de cada gènere I2 DESCODIFICAR AMB FLUÏDESA Llegeix descodificant fluïdament i sense errors. Descodifica de manera continuada i sense errades, o ben poques. Descodifica amb algunes errades, però pot seguir el text i entendre’l. Descodifica de manera fr amb errades i li costa ent TENIR EN COMPTE LA I3 PROSÒDIA, L’ENTONACIÓ, LA El domini dels elements prosòdics l’ajuda a interpretar el text i comprendre’l en la seva totalitat. Un bon ús dels elements prosòdics l’ajuda a interpretar el text i comprendre’l en la seva totalitat. Un ús limitat dels elements prosòdics l’ajuda a comprendre bàsicament el text. El dèficit dels elements pro dificulta la comprensió del I6 ASSOLIR LA COMPRENSIÓ INFERIDA/GLOBAL Infereix significats i sentits no explícits en el text. Infereix significats no explícits en el text si se li donen pistes o pautes generals. Només infereix significats no explícits en el text si se li proporciona molta ajuda o pautes concretes. Té dificultat a copsar significa explícits VELOCITAT I LES PAUSES CERCAR ESTRATÈGIES (títol, I4 el dibuix, la forma del text, el Aplica de manera autònoma tot tipus d’estratègies per comprendre el sentit global i la informació específica dels textos. Aplica diferents estratègies proposades per comprendre el sentit global i la informació específica dels textos. Aplica les estratègies proposades amb ajut del docent per comprendre el sentit global i la informació específica dels textos. Tot i disposar d’estratègies i ajut del docent, no ho aplic comprendre els textos. context, etc.) ASSOLIR LA COMPRENSIÓ Interpreta el sentit del text i fa valoracions personals argumentades sobre el contingut del que llegeix. Interpreta el sentit del text però fa valoracion I7 INTERPRETATIVA/VALORATIVA I8 IDENTIFICAR L’ESTRUCTURA LA Es fixa i an 


































































































   20   21   22   23   24