El nostre món (12-31)

L’escenari d’aquesta unitat és el nostre planeta. Amb aquest escenari de fons, podeu començar parlant de la magnitud de l’Univers i relacionar les distàncies entre planetes i altres astres amb els nombres grans i amb les unitats de temps que es tracten en aquesta unitat.

  • Si els vostres alumnes encara no han fet l’activitat inicialPICTO%20nou.ai en el seu espai digital, proposeu-los que la facin.

És una manera divertida d’avançar algun concepte relacionat amb la unitat. També la podeu resoldre entre tots.

  • Podeu indicar algunes magnituds relacionades amb el nostre sistema solar perquè els nens i les nenes comencin a familiaritzar-se en els nombres de més de set xifres i en les unitats de temps. Per exemple:
    • La Terra té 6.378 km de radi, es troba a 149.600.000 km del Sol i té un període de rotació al seu voltant de 24 hores.
    • Mercuri té 2.440 km de radi, es troba a 57.910.000 km del Sol i té un període de rotació al seu voltant de quasi 59 dies.
    • Júpiter té 71.492 km de radi, es troba a 778.330.000 km del Sol i té un període de rotació al seu voltant de quasi 10 hores.
  • Després, inicieu un diàleg sobre quines indicacions ens donen aquestes dades: quin dels tres planetes és més proper o llunyà al Sol, quin és el més gran o més petit, quin té el període de rotació més llarg o més curt...
  • A continuació, llegiu entres tots els textos de la colla i proposeu als alumnes que preguntin als seus pares o a algun familiar quants quilòmetres marca el comptaquilòmetres del seu cotxe. L’endemà, escriviu a la PDI les diverses xifres aportades pels nens i les nenes. Després, demaneu-los que les copiïn en els seus quaderns. Podeu proposar-los diverses activitats:
    • Que les escriguin amb lletres.
    • Que les ordenin de les més petita a la més gran.
    • Que les descomponguin en forma de suma...

També podeu iniciar un debat sobre la relació entre els quilòmetres que ha fet cada cotxe i la professió del seu conductor. Qui haurà fet més quilòmetres, un taxista o un botiguer?

  • Les preguntes de l’apartat “Ja ho saps?” serviran per a introduir els nens i les nenes en els principals continguts d’aquesta unitat. És interessant, respondre-les entre tots.
  • Proposeu-los que entrin en la pàgina web del col·legi públic San José de Calasanz (València)icones_recursos%202.ai, en què trobaran una aplicació (en Flash) per a practicar el càlcul de sumes, restes i multiplicacions. Els alumnes poden escollir el nivell de dificultat, fins a nombres de 4 xifres. També hi ha estadístiques perquè puguin comprovar els seus resultats.
  • Per a organitzar el treball de la unitat i adaptar els objectius, els continguts, les competències bàsiques i els criteris d’avaluació al vostre grup classe, disposeu de la programació en format texticones_recursos%202.ai i en format PDFicones_recursos%202.ai.

Àudio

00:00

x