Que n'és, de bonic, l'Univers...! (12-29)

L’escenari d’aquesta unitat és l’espai exterior. Amb aquest escenari de fons, els nens i les nenes s’iniciaran en l’ús de nombres que incloguin sis xifres com a màxim i en la lectura i la interpretació dels sistemes de coordenades. També coneixeran les propietats de la suma i repassaran les unitats de temps que ja van tractar en el curs anterior.

  • Si encara no heu vist el vídeo inicial de la unitaticones_recursos%202.ai, passeu-lo a classe. Us aportarà moltes idees per a motivar els nens i les nenes, i així podran començar a trobar respostes a les preguntes que planteja la unitat.
  • Podeu proporcionar als nens i les nenes dades sorprenents sobre l’espai que els poden interessar molt. Us en donem algunes que també poden servir per a treballar diferents aspectes matemàtics (totes han estat extretes del llibre Què és què, Altea-Santillana, Madrid 1995):
    • Si el diàmetre del Sol fos l’altura d’una persona, Júpiter seria gran com el cap i la Terra seria, si fa no fa, una mica més gran que l’iris de l’ull.
    • El rècord femení de salt d’altura és de 2,09 m. A Mercuri, on la gravetat és més feble, la mateixa atleta podria saltar més del doble. Podria saltar, doncs, per sobre d’un elefant.
    • Un any llum és la distància que recorre la llum en un any. S’utilitza com a mesura de distàncies enormes i és igual a 9,5 bilions de quilòmetres. La llum que veiem avui de la galàxia IC 4296 va deixar la seva font fa 117 milions d’anys, quan encara els dinosaures poblaven la Terra.
    • A la Terra, el millor exemple d’un cràter provocat per l’impacte d’un asteroide és el cràter d’Arizona (EUA), que té un diàmetre d’1,2 km, una profunditat de 180 m i una edat de 50.000 anys.

Si accediu a l’enllaç de YouTubeicones_recursos%202.ai, hi trobareu un vídeo en què es comparen les dimensions dels planetes i d’alguns dels estels més grans de l’Univers.

  • Demaneu als nens i les nenes que responguin les preguntes del text de l’apartat “Ja ho saps?” (pàgina 12 del llibre de l’alumne), en què també trobaran informacions interessants sobre l’espai. En la primera pregunta es repassa el sistema de numeració decimal, en la segona es recupera el tema de les divisions del dia i en la tercera es tracta la suma.
  • Podeu proposar als nens i les nenes que entrin en l’enllaç del portal Xtecicones_recursos%202.ai, en què trobaran un generador de nombres de tres xifres i els seus noms en català.
  • Per a organitzar el treball de la unitat, els mestres disposeu de la programació en format texticones_recursos%202.ai i en format pdficones_recursos%202.ai, que us permetrà adaptar els objectius, els continguts, les competències bàsiques i els criteris d’avaluació al vostre grup classe.

Àudio

00:00

x